Rabu, 17 Juni 2020

KHITBAH


Aku berkunjung ke suatu tempat
bersama empat orang sahabat dan seseorang yang tak perlu umpama.
Niat utama silaturrahmi ke rumah bintangku dulu
Aku agak lupa tempatnya Hingga ku putuskan mampir di warung siomay
Sembari kirim WA kepada bintangku Gang 8 sebelah mushola
Bukan
Seberang jalan sebelah TPA
Ku temui juga alamat lengkapnya
Sebelum beranjak dari warung siomay
Seseorang yang tak perlu umpama memesan tiga butir kelapa
Untuk kolak nanti sore menu berbuka
Sampai juga di rumah bintangku
Aku ragu
Kenapa ramai seperti ada acara khusus
Aku dipandu masuk
Seorang lelaki berkata
Ia tidak akan melangkah
Maksudnya
Menuju kamu
Aku tak paham
Kulihat sekelilingnya
Semua hidangan tersaji lengkap
Begitupun para sesepuh
Ini acara apa
Apakah lamaran
Siapa untuk siapa
Bukankah bintang telah menemukan langitnya
Dan gelap telah bersama seseorang yang tanpa umpama
Aku menoleh

Dimanakah empat sahabatku
Dan seseorang yang tak perlu umpama
Aku datang bersama mereka
Tiba-tiba entah kemana
Hanya aku
Terpaku


Mimpi dini hari Rabu Legi di Bulan Mei 2020

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

PAK CIK

“Semua gambar diawali dari sebuah titik” Pak Cik aku memanggilnya, bukan sebutan paman dalam Bahasa Melayu. Beliau adalah Pak Mucikno, Gur...